Poznaj tajemnicę zdolności do kierowania własnym życiem

 

Jest taki okres w życiu każdego z nas, podczas którego kształtuje się nasza tożsamość, czyli to, kim jesteśmy i spójność zachowań z tym jak myślimy o sobie, o swoich wartościach i przekonaniach. To okres dojrzewania, czyli – jak to ładnie nazywają psycholodzy – adolescencji, który rozpoczyna się między 10 a 12 rokiem życia a kończy pomiędzy 20 a 23 rokiem życia.

 

Na pewno jeszcze pamiętasz ten czas, gdy wolne chwile po szkole spędzałeś coraz chętniej z kolegami i koleżankami, a rodzice czy dziadkowie – którzy do tej pory byli najważniejszymi osobami w Twoimi życiu zaczęli schodzić na dalszy plan… To jest właśnie ten czas poznawania siebie. Czas sprawdzania, czy ta wiedza o sobie, swoich zdolnościach, talentach, czy ich brakach, którą zdobywałeś z najbliższego otoczenia daje wyraz temu, co myślisz o sobie w nowych sytuacjach, wśród ludzi nowo poznanych lub w obecnym towarzystwie. I czy tak zwane osoby dalsze potwierdzają to, co mówią i myślą o Tobie osoby Ci bliskie. Mówiąc najprościej, czy to, co myślisz o sobie potwierdza to, jak się zachowujesz i czy inni mogą o Tobie powiedzieć to samo. 🙂

 

Dam Ci trzy przykłady dla lepszego zobrazowania tego, o czym do Ciebie mówię przez ten tekst. Wyobraź sobie 12letnią dziewczynkę, która do tej pory żyła w przekonaniu, że ma niezwykły talent plastyczny, np. pięknie maluje. W przedszkolu była ceniona za najpiękniejsze prace, wygrywała wszystkie konkursy plastyczne. W pierwszych klasach szkoły podstawowej jej prace rozwieszane były na szkolnych wystawach. Wnioskujemy, że dziewczynka chętnie malowała, a to znaczy, że czuła po prostu wewnętrzną potrzebę, by malować. Dodatkowo otrzymywała zaangażowanie najbliższych związane z jej malowaniem (zgłaszali ją do konkursów, zanosili jej prace itp.) i dostawała od nich informację zwrotną o tym, że ma talent i jest w tym najlepsza. W pewnym momencie rodzicie zapisują dziewczynkę na profesjonalne zajęcia plastyczne… Nasza 12latka zderza się jednak z nową rzeczywistością: nowy nauczyciel, nowe zdolne osoby wokół i poczucie, że jest najlepsza może zejść na dalszy plan, ale… Do tej pory zarówno ona sama jak i jej otoczenie potwierdzało jej zdolności od samego początku, więc nowe wyzwanie będzie po prostu kolejnym etapem w pracy nad jej talentem.

Weźmy teraz na przykład dobrze rozwijającego się 16letniego piłkarza, który dostawał podobne zwrotne informacje na swój temat, co utalentowana 12latka. Sam więc był przekonany, że ma talent do bycia napastnikiem, jak i dostawał taką informację od trenera i jednocześnie był ceniony przez kolegów z drużyny. Któregoś dnia naszego 16latka wykupuje inny klub sportowy… Poza radością zawsze w takiej sytuacji pojawiają się obawy typu: czy sobie poradzę, czy będą ze mnie zadowoleni, a co jeśli nie sprostam zadaniu? Obawy te są zrozumiałe jednak spójność zachowań młodego sportowca (czyli to w jaki sposób myśli sam o osobie) i informacje o swoich zdolnościach (jakie dostaje z zewnątrz), kształtują w nim odpowiednią postawę wobec siebie i nowej sytuacji. Pięknie, prawda? Dzięki temu ma ogromne szanse, by osiągnąć sukces.

Ostatni przykład będzie dotyczył najtrudniejszego wyboru w wieku maturalnym – wyboru studiów. Młodzi ludzie, którzy przez okres szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum potrafili jasno określić swoje zdolności i wartości i dostawali od otoczenia informacje, które te zdolności potwierdzają, nie będą mieli większego problemu z dokonaniem właściwego wyboru kierunku studiów i pokierowaniem swoją przyszłą karierą zawodową.

 

Życie jednak pisze różne scenariusze i na okres, w którym dorastamy, mają wpływ różne sytuacje życiowe – niezależne od nas, które utrudniają nam odnalezienie siebie, swojego „Ja”, swojego sposobu patrzenia na świat i odnajdywanie się w nowych sytuacjach. Śmierć jednego z rodziców, nagła, nieuleczalna choroba członka rodziny, rozwód rodziców, przeprowadzka do nowego miasta, trudności finansowe rodziny, pojawienie się rodzeństwa, wyprowadzka najbliższego przyjaciela czy przyjaciółki, zawód miłosny, niedostanie się na wymarzone studia, nadwaga, czy niedowaga…

Różne losowe sytuacje, czy długo nierozwiązywalne problemy rodziny sprawiają, że w tym wieku gubimy się w swoich rolach życiowych, przejmując często odpowiedzialność za życie dorosłych lub dorastając szybciej niż powinniśmy. Z drugiej strony zaś możemy silnie buntować się wobec zaistniałych sytuacji i – mimo bardzo dobrej opinii na nasz temat – przejść w ogromną skrajność naszego zachowania, które nie jest zgodne z tym, co naprawdę myślimy o sobie (stąd ucieczka m.in. w nałogi, gry komputerowe).

 

Według Erika H. Eriksona, twórcy teorii rozwoju społecznego, poprzez kryzysy rozwojowe, przez które przechodzimy od narodzin aż do późnej starości, osiągamy coraz to wyższe poziomy integracji z samym sobą i z otoczeniem.

Negatywnie przeżyty kryzys, na który wpływ mają między innymi te sytuacje, które wymieniłam Ci wyżej, powoduje zaniżenie lub brak wierności samemu sobie, swoim ideałom i wartościom, a przede wszystkim brak chęci:

  • podejmowania wysiłku w odnalezieniu i zrozumieniu samego siebie,
  • odnalezienia swojego miejsca w życiu, a w związku z tym brak zdolności do podejmowania decyzji, a więc świadomego kierowania własnym życiem.

I właśnie w takiej sytuacji, gdy nie było nam dane odpowiednio przejść ten etap w życiu, dalszy nasz rozwój nie przebiega już tak, jakbyśmy chcieli. A często wystarczy kilka sesji coachingach, by zrozumieć sytuację z przeszłości i wreszcie ruszyć do przodu. 🙂

 

Dlatego też, jeśli czujesz, że Twoje wybory nie do końca są zgodne z Twoimi przekonaniami, odnosisz wrażenie, że gdzieś po drodze zatraciły się Twoje marzenia związane z tym kim chciałeś być w przyszłości lub ciągle błądzisz nie mogąc znaleźć sobie miejsca w życiu, to serdecznie zapraszam Cię na spotkanie w ramach Pure Mind Coaching, na którym we współpracy z Tobą pomogę Ci odnaleźć rozwiązanie tego problemu.

Zaś jeśli masz w domu nastolatka, który w sposób efektywny chce dowiedzieć się jak wykorzystać osobisty potencjał i zaplanować przyszłość, jak budować i rozwijać satysfakcjonujące relacje z ludźmi, w szkole, pracy oraz odkryć swoje atuty, talenty, które pozwolą mu na właściwe ukierunkowanie przyszłości, to z pełnym przekonaniem polecam wykonanie w ramach szkoleń online Profilu Nastolatka persolog.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub po prostu porady? Serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez formularz

 

 

Jeśli spodobał Ci się artykuł, udostępnij go dla innych:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Zostaw komentarz