Nawyki – mocno ugruntowana wiedza w ludzkiej psychice

Niemal wszystko, co robisz w życiu, określane jest przez nawyki. Obejmują one zarówno osobistą, jak i zawodową sferę Twojego życia. Najnowsze badania wyraźnie pokazują, że w 95% życiem kierują utrwalone schematy myślowe, które wpływają na ukształtowanie pewnych mechanizmów składających się z szeregu rutynowo wykonywanych czynności. To one właśnie determinują Twój sukces bądź porażkę. Decydują, czy jesteś osobą o nastawieniu proaktywnym, czy reaktywnym.

  • Osoba proaktywna, czyli taka, która świadomie kontroluje swoje życie, z odwagą i ciekawością poszukuje kierunku, w którym pragnie podążać w oparciu o własne wartości, jasno wytyczone cele, plany oraz marzenia czy pasje.
  • Natomiast osoba reaktywna jest jej totalnym przeciwieństwem. Człowiek o takim podejściu zazwyczaj jest odbiorcą zewnętrznych bodźców, na które reaguje adekwatnie do sytuacji, w której się znalazł – co za tym idzie zazwyczaj realizuje cele i plany innych ludzi zamiast swoich. Żyje z dnia na dzień uzależniając własne działania od tego co musi, co powinien zrobić, a nie od tego, co chce lub czego pragnie.

Zatem czynności wykonywane każdego dnia bezpośrednio przekładają się na to, czy jesteś na drodze do sukcesu, czy na ulicy, która prowadzi donikąd. Dodatkowo brak precyzyjnie określonych celów i zaplanowanych działań to pierwszy krok, który zaprowadzi cię w ślepy zaułek, bo jeśli nie wiesz, dokąd chcesz dojechać to nie możesz również znać drogi, która cię tam doprowadzi.

Najlepsze rozwiązanie…

Wypracowanie dobrych nawyków jest więc jednym z najlepszych rozwiązań, które spowoduje, że wejdziesz w proces zmiany swojego życia na lepsze. Wiedz, że np. nawyk systematycznego oszczędzania pieniędzy i sprawowania kontroli nad finansami należy to kluczowych nawyków, które raz nabyte i systematycznie utrwalane pozwolą ci cieszyć się spełnionym i satysfakcjonującym życiem. Niezależnie od posiadanej kwoty, którą dysponujesz, niezależnie od Twoich miesięcznych dochodów powinieneś nauczyć się nimi dysponować, bo jest to jedyna droga prowadząca do realizacji celów choćby tych najmniejszych czy najskromniejszych. To nie o ich wielkość czy rangę chodzi, lecz o to, by podążać krok za krokiem do przodu, konsekwentnie w kierunku, który sam sobie wyznaczyłeś. Ukształtowanie nawyku odkładnia pieniędzy w dłuższej perspektywie przyczyni się do wypracowania innych równie bardzo ważnych przyzwyczajeń. Będzie to istna reakcja łańcuchowa – jeden dobry nawyk przyciąga kolejne często jeszcze lepsze.

Świadome budowanie nawyku nie jest skomplikowanym procesem, lecz wymaga od ciebie wykonania konkretnej, zaplanowanej pracy popartej solidnym zaangażowaniem i determinacją. Wszelkiego rodzaju badania udowodniły, że aby zbudować nowy nawyk, trzeba wykonywać tę samą czynność przez 30 dni. Poznaj zatem trzyetapowy model wraz z opisem tego co możesz doświadczyć w każdej fazie procesu. Wiedza na ten temat pozwoli ci przygotować się w efektywny sposób do wypracowania dowolnego nawyku.

3 etapy…

Pierwszy etap (1-10) to czas, w którym masz największy zapał i chęć do dokonania zmiany. Twoje pozytywne emocje wibrują na najwyższym poziomie. Nastawienie i postawa do życia są bardzo pozytywne. Masz poczucie, że Twoje możliwości są nieograniczone – ŚWIAT NALEŻY DO CIEBIE. Tak wyglądają pierwsze dni Twojej drogi do wykształcenia nawyku. Jednak pod koniec etapu zaczynasz odczuwać pewien dyskomfort związany z wysiłkiem, jaki musisz codziennie włożyć, aby zrealizować zamierzony cel. Czujesz coraz większe zniechęcenie, dopadają cię wątpliwości dotyczące sensowności i celowości tego co robisz. Jest to zupełnie naturalna reakcja, gdyż mózg i ciało bronią się przed czymś czego nie znają. To jest trudny moment, ale pamiętaj, że przejściowy. Kolejny, drugi etap (11-20) budowania nawyku powoduje jego umocnienie, ale nadal wymaga dużo świadomej kontroli, skupienia i uważności z Twojej strony. Podczas tej fazy tworzy się model nawyku. Powoli zaczyna opadać opór. Obawy i lęki tracą na sile. Sukcesywnie rośnie przyzwyczajenie do czynności, którą wykonujesz.  Wątpliwości, zastępuje przekonanie o słuszności wprowadzenia zmiany. Zaczynasz dostrzegać pierwsze rezultaty. Odczuwasz radość, satysfakcje i zadowolenie. Z wiarą we własną sprawczość pewnie wkraczasz do etapu trzeciego (21-30), który charakteryzuje się tym, że pojawia się zjawisko aklimatyzacji, czyli najzwyczajniej w świecie zaczynasz akceptować zmianę, której doświadczasz. Czujesz się coraz bardziej swobodnie i naturalnie wykonując rzecz, którą prawie miesiąc temu postanowiłeś przekuć w nawyk. To jest najprzyjemniejsza faza całego procesu. Pewność siebie i wiara we własne możliwości wzrasta, gdyż widzisz wyraźnie namacalne wyniki włożonej pracy i ogromnego wysiłku.

Pamiętaj prawidłowo ukształtowane dobre nawyki są fundamentem Twojej efektywności i skuteczności. Natomiast prawidłowo ukształtowane złe nawyki są fundamentem wszelkich trudności, problemów czy porażek.  Tu warto przytoczyć słowa Charlesa Duhigg autora znakomitej książki pt. „Siła nawyku” – Jeśli wierzysz, że możesz się zmienić — jeśli uczynisz z tego nawyk — zmiana staje się realna. I na tym właśnie polega prawdziwa siła nawyków: wiedza, że twoje nawyki są takie, jakie sobie wybierasz”.

Dziękuję Ci za Twój czas i uwagę. Jeśli masz pytania, napisz do mnie, z przyjemnością na nie odpowiem. Jeśli chcesz ze mną popracować nad budowaniem Twojej wewnętrznej siły to również zapraszam do kontaktu.😊 Zapraszam Cię także na mój blog, fanpage i INSTAGRAM, gdzie znajdziesz dawkę wartościowej wiedzy i inspiracji. Kolejny wpis już za tydzień!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli spodobał Ci się artykuł, udostępnij go dla innych:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Zostaw komentarz